top of page

Vad ger dig energi?

Det är svårt att inspirera andra när man själv saknar inspiration. Det har nu gått några månader där jag saknat energi att göra annat än bara jobb och då menar jag verkligen bara jobb och inget annat. Det blev en period utan träning och utan skrivande och jag måste erkänna att jag har känt mig som en halv människa. Jag insåg att saknaden av dessa två påverkar mitt mående otroligt mycket. Samtidigt så lärde jag mig massor om mig själv och hur jag fungerar.


Det är viktigt för mig att umgås med rätt folk, som ger mig energi och som uppskattar min energi. Det är också viktigt för mig att vara ute och vintern verkar inte vara min vän i det avseendet. Jag tycker inte om kyla och inte mörker heller. Jag kanske är en björn i själen och behöver gå ide under denna period 😁.


Det positiva är att det börjar vända nu och jag är hoppfull i att komma igång med träning och ett rikare socialt liv med vänner och familj. Det har varit sparsamt med båda delarna men jag har under tiden jobbat med mental träning i min mysiga hemma vrå.


Här kommer 5 vägar jag använt för mental energi:

  • Använt andning - lär dig ta djupa andetag som får tankarna att falla på plats och kroppen att slappna av. Detta har jag påmint mig själv flera gånger om dagen.

  • Mediterat dagligen - detta har hjälpt mig att få stopp på snurrande tankar. För mig har det funkat bäst på morgonen, att ta en stund och träna på att inte tänka och ta mig ner i kroppen.

  • Inte vara så hård mot mig själv - detta är en stor utmaning för mig som jag jobbar hårt med. Jag är glad att jag idag är medveten om hur jag tänker om mig och jobbar aktivt att ändra på det och faktiskt ge mig själv beröm för allt bra jag gör om dagarna.

  • Prioriterat sömnen - lagt mig varje dag vid samma tidpunkt. Slarva inte med det. Kroppen gör en hjärnrengöring när du sover. Forskning säger att den halvtimme extra du stannar uppe inte kan hämtas in igen fysiologiskt.

  • Praktiserat tacksamhet - bästa sättet att fokusera på allt bra du har i ditt liv. Börja med en liten tanke varje dag och få in rutinen till att skriva ner minst fem tacksamheter. Jag har min dagbok vid sängen, lättillgängligt, och jag skriver varje kväll innan läggdags. Det är en härlig känsla att avsluta dagen med tacksamma tankar.


Hur har du hanterat denna årstid och hur har du hämtat energi?


Dela gärna med dig genom att kommentera nedan så inspirerar vi varandra att testa nytt eller fortsätta med det som funkar ❗


Kram / Ari



0 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page