top of page

Vikten av andnings√∂vningar ūüßė‚Äć‚ôÄÔłŹ

Vi tar ca 20 000 andetag varje dag, men än dock, de flesta av oss känner sig andlösa. Vår främsta fokus bör ligga i att lära oss att bli bättre på att andas genom näsan, vilket gör att vi tar in 20 % mer syre än vid andning via munnen. Rätt andningstekning kan radikalt förbättra vår sömn, metabolism, humor, samt minska ångest, astma och allergier. Vad som också är viktigt är att rätt andning kan leda till en säker stig mot inre lugn och sann självkännedom.

Jag hittade en guide för nybörjare med 12 enkla andningsövningar och tekniker att tillgå. Din kropp vet exakt hur den ska göra - den har bara glömt hur. Men det ska du ändra på och visa kroppen hur.

Som redan nämnts ovan, andningsövningar ger stora vinster för förbättring av den mentala hälsan, emotionella, fysiska och spirituella välmående genom övning i att andas rätt. Vissa andningsövningar är super enkla, andra har en svårare övningskurva som kan vara emotionellt intensiva. Men vid korrekt och regelbunden övning, även den enklaste andningsövningen ger stora hälsovinster.

Rätt andning har visat att det reducerar ångest, depression, stress och kronisk smärta. Det kan hjälpa att läka trauma och hantera traumatisk stress men också förbättra immunförsvaret och matsmältningssystemet. Klarspråk - rätt andning är bäst.

För att få ut så mycket som möjligt av din övning, tänk det som en meditation. Du avgör själv hur lång eller kort tid du lägger på övningarna. Försök att göra dem i en bekväm ställning sittandes eller liggandes, men där du får bäst och optimal andnings flöde. Men var konsekvent - även 5 - 10 min varje morgon ger både kortsiktiga och långsiktiga vinster. Viktigast är att du noterar hur du andas, var uppmärksam om hur luften känns i din näsa och lungor eller rytmen av din andning om det är snabb eller långsam, djup eller ytlig, lättsam eller svår. Andningen kommer lika mycket, om inte mer, från ditt medvetande och närvaro.

För enkelhetens skull kommer jag lägga upp de 12 olika andningsövningar fördelat på 12 olika tillfällen. Jag hoppas att du är nyfiken att testa och att du inser, snabbare än vad jag gjort, vikten av rätt andning samt vilka vinster den har på vår välmående.

Lycka till !

Kram Ari

21 visningar2 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page