top of page

Fyra nycklar till ett bättre liv! Hur du vilar, äter, tränar och sover dig frisk!

Uppdaterat: 15 feb. 2021

Jag blev sjukt inspirerad av boken Hälsobalansen av dr Rangan Chatterjee. Rekommenderar den starkt som ett första steg att påbörja en förändrad livsstil. Enligt dr Chatterjee är en förbättrad livsstil den avgörande medicinen för många hälsoproblem. Utan att gå in för mycket i bokens detaljer har jag här sammanfattat listan på de viktiga beståndsdelarna som har med förbättrad livsstil att göra. Det finns alltså fyra viktiga beståndsdelar som är viktiga för hälsobalansen. Dr Charrerjee undersöker och rekommenderar livstilsförändring i behandlingssyfte i första hand, istället för att föreskriva medicin direkt. Vilket för mig låter logiskt.


Här följer listan!


VILA:

1) Egen tid varje dag. (Att skapa egen tid är godkänd själviskhet:)).

2) Skärmfri söndag.

3) Skriv en tacksamhetsbok.

4) Utöva stillhet varje dag.

5) Ät en måltid vid matbordet, utan telefon, surfplatta eller dator.


ÄTA:

1) Avnormalisera socker och rensa smaklökarna.

2) Ät fem olika grönsaker varje dag.

3) Ät all mat inom ett ätfönster på 12-timmar.

4) Drick 8 glas vatten per dag.

5) Renodla maten och undvik livsmedel med fler än 5 ingredienser.


TRÄNA:

1) Gå minst 10 000 steg varje dag.

2) Någon form av styrketräning 2 ggr/v.

3) Någon form av intensiv intervall träning 2 ggr/v.

4) Inför rörelsemellanmål.

5) Träna sätesmusklerna varje dag för att väcka dem till liv.


SOVA:

1) Skapa ett helt mörkt sovmiljö.

2) Tillbringa minst 20 min. utomhus varje morgon.

3) Skapa en rutin för sänggåendet.

4) Låt hjärnan komma till ro.

5) Allt koffein före kl 12.00.


Hur ligger du till med dessa 4 beståndsdelar? Hur gör du för att hitta balans mellan dessa beståndsdelar ?


Personligen behöver jag jobba med samtliga delar för att hitta tillbaka till min hälsobalans. Jag har haft för många bollar i luften senaste perioden, mer specifikt, hela 2020. Självklart så märker jag att hälsan har tagit stryk och jag måste tillbaka på banan igen. För mig är samtliga beståndsdelar som en kedja som hänger ihop och är lika viktiga. Jag har nu haft 3 veckors semester och bokstavligen tvingat mig själv att bara vila, men märkte hur svårt jag hade att varva ner. Kan fortfarande känna en inre stress även fast semestern lutar mot sitt slut. För övrigt så känner jag ändå att jag har bra koll på sova delen, äta och nu vila delen som jag tvingat mig att införa i min vardag. Men jag ligger så efter med träningsdelen. Jag ska sitta ner och fundera på vilka bollar som ska bort så att träning läggs in. Träning ska inte vara ett stresspåslag utan en prioritet. Var går mina timmar till ? Mer om det i kommande inlägg.


Låt nu det roliga börja !

26 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page